Мігрень: симптоми і причини виникнення частих головних болей

Головний біль – одна з найболючіших, вона залишає відбиток на якості нашого життя, знижує працездатність, пригнічує настрій. Вища ступінь головного болю спостерігається саме при мігрені. Як запідозрити і розпізнати мігрень? Коли слід звернутися до лікаря? Чим небезпечне захворювання і як його лікувати? Чи можна уникнути мігрені? Так багато питань, давайте ж розберемося з відповідями.

Симптоми мігрені

Для початку розберемося, що таке мігрень? Мігрень – це хронічне захворювання нервової системи, яке проявляється періодичним нападоподібним головним болем. Заведено розрізняти мігрень з аурою і без неї. Аура – це особливий суб’єктивний стан, при якому людина може відчувати зорові (мушки перед очима, спалахи світла, помутніння зору), смакові, тактильні (оніміння частини тіла, повзання мурашок по тілу, поколювання), рухові (зниження сили м’язів кінцівок) галюцинації. Стан триває від 5 до 60 хвилин і передує появі головного болю.

Неврологическое лечение в Клинике Святого Николая

Опис головного болю, характерного конкретно для мігрені:

• Приступоподібний, пульсуючий
  • Односторонній (у правій або лівій частині голови)
  • Середній або високої інтенсивності
  • Посилюється при русі
  • Може супроводжуватися нудотою або блювотою
  • Сильнішає при дії шуму, яскравого світла

Так як всі ми індивідуальні, симптоми можуть трохи відрізнятися в кожному конкретному випадку – для постановки діагнозу краще звернутися до фахівця Клініки Святого Миколая для проходження комплексного обстеження та призначення відповідного лікування.

Причини виникнення частого головного болю

Точні причини виникнення нападу мігрені невідомі. Однак довгі роки спостережень дозволили виділити ряд факторів, здатних спровокувати біль:

• Фізичне та емоційне перенапруження
  • Постійні стреси
  • Недостатній сон
  • Хронічна перевтома
  • Травми голови в минулому
  • Вживання продуктів, багатих на тіамін (вино, шоколад, кава, сир, горіхи, копченості)
  • Алкоголь і паління
  • Перепади атмосферного тиску, температури
  • Дія різкого звуку, світла, запахів
  • Переохолодження або ж перегрівання
  • Гормональні перебудови: ознаки мігрені частіше зустрічаються у жінок (при вагітності, у період статевого дозрівання, перед або під час менструацій)
  • Перельоти (особливо зі зміною часових поясів)
  • Спадковість
  • Прийом деяких ліків (особливо гормональних)
  • Голод або недостатній прийом їжі

Види й ускладнення патології

Неврологическое лечение в Клинике Святого Николая

Найпоширеніша класифікація вже була названа вище: розрізняють мігрень класичну (з типовою аурою) і без аури. За частотою нападів буває:

• Епізодична мігрень – турбує рідко проходить без наслідків
  • Хронічний головний біль – коли напади тривають понад 15 днів на місяць протягом 3-х і більше місяців

За домінуванням клінічних ознак мігрень ділиться на:

• Очну – супроводжується порушенням зору
  • Офтальмоплегічну – виникає двоїння в очах, спотворення предметів
  • Ретинальну – повна або часткова втрата зору на одне око
  • Базилярну – проявляється запамороченнями, виникає нерозбірливість мови, дзвін у вухах
  • Афотичну – легко сплутати з інсультом, хвороба супроводжується подібними порушеннями мови
  • Абдомінальну – приєднуються болі у животі, діарея, нудота, блювання
  • «Обезголовлену» – без типового головного болю, але з аурою
Неврологическое лечение

Окремо виділяють мігренозний статус – стан, коли 2 і більше нападів виникають поспіль (проміжок між ними менше 4-х годин) або біль триває більше 3-х днів. Такий стан небезпечний розвитком серйозних ускладнень:

• Зневодненням, виснаженням внаслідок блювоти
  • Набряком головного мозку
  • Судомами
  • Інфарктом міокарда
  • Інсультом

Дуже важливо своєчасно звернутися за допомогою до лікаря-невролога, щоб не допустити розвитку перерахованих вище станів.

Особливості лікування та методи профілактики

На жаль, 100% лікування мігрені не існує – лікар може лише полегшити напади і знизити їх частоту. Профілактика нападів мігрені буває медикаментозною і немедикаментозною. Якість лікування мігрені насамперед залежить від самого хворого – наскільки сумлінно він буде дотримуватися рекомендацій лікаря, перегляне свій спосіб життя, виявить та усуне провокуючі фактори.

Для цього бажано завести щоденник, в який записувати розпорядок і свої відчуття в перебігу дня – це допоможе виявити тригери, що провокують напад мігрені. Також дуже важливо відрегулювати раціон – відмовитися від вживання алкоголю, продуктів, багатих біогенними амінами (сир, горіхи, шоколад, міцний чай, кава і т. п.). В характері харчування важливі і харчові звички – не варто довго голодувати або ж переїдати.

Що стосується способу життя, тут слід відрегулювати співвідношення сну і неспання – в надлишку як відпочинок, так і навантаження можуть негативно позначитися на стані здоров’я. Призначенням лікарських препаратів вправі займатися виключно лікар – не намагайтеся самостійно підібрати препарат для купірування нападу мігрені. З медикаментів добре себе зарекомендували анальгетики (НПЗЗ, тріптани, дегідроерготамін). Лікар зможе призначити найбільш відповідний препарат саме для вас і відрегулювати його дозування.

Прийняти препарат при виникненні нападу важливо якомога швидше – якщо пройде більше ніж година, то ефективність лікування буде набагато меншою. Полегшити перебіг головного болю допоможе спокій (фізичний, емоційний), відсутність гучних звуків та яскравого світла. За наявності щонайменших підозр на мігрень негайно звертайтеся в Клініку Святого Миколая! І будьте здорові!

Хочеться нагадати про те, що не варто займатися самолікуванням. Довірте своє здоров’я неврологам Клініки Святого Миколая. Лікарі нашої клініки застосовують індивідуальний підхід до пацієнта і до вирішення кожної його проблеми.

Стаття написана неврологом Клініки Святого Миколая